Webbureau » Digitaal nieuws » Man, dat technische speelgoed uit de jaren 90 was helemaal gestolen

Man, dat technische speelgoed uit de jaren 90 was helemaal gestolen

Terug naar de jaren 90, illustratie in een trendy jaren 80-90 design
LaVika / Shutterstock.com

Als verwend nest uit de jaren '90 ben ik misschien een beetje bevooroordeeld om dit te zeggen, maar het is duidelijk dat de jaren '90 het beste technische speelgoed voor kinderen hadden. Met Nintendo-spelconsoles, Yak Baks, Tamagotchi en Power Wheels Jeeps om ons bezig te houden, hadden we meer plezier dan de Fortnite-generatie.

Ja, de jaren '90 waren doordrenkt van flanel- en grungemuziek. De inwoners waren dol op winkelcentra, MTV en cringey-jargon, droegen wilde JNCO-jeans en waren dol op boybands en hiphopmuziekvideo's. Maar hoewel het decennium ons veel... unieke... herinneringen heeft gebracht om te onthouden, heeft het ons ook allerlei fascinerende technologieën opgeleverd, waarvan veel de basis hebben gelegd voor de technologie van vandaag waar we niet zonder kunnen. We hadden AOL World Wide Web-chatrooms, pieptonen en gigantische kleurrijke iMacs, en we hadden ook een aantal van de meest geweldige technische speeltjes. Schreeuw naar Pogs.

Tamagotchi (1996)

Uit een decennium geobsedeerd door vaak bizarre technologie werd de iconische eivormige Tamagotchi geboren: digitale dieren die je aan je sleutelhanger kunt bevestigen. Het hebben van een Tamagotchi bewees niet alleen hoe cool je was, maar het betekende ook dat je je eigen digitale puppy had om voor te zorgen. Of was het een kat? Een monster? Een alien? Wat ze ook waren, absoluut niemand had een perfecte staat van dienst om eraan te denken ze te voeden en in leven te houden. Audioapparaten behoorden ook tot de eersten die uit de klas werden verbannen. PS Je kunt vandaag nog Tamagotchi kopen.

Nintendo64 (1996)

Van alle gameconsoles uit de jaren '90 (inclusief de Sony PlayStation of de Sega Dreamcast), was er geen enkele iconischer dan de N64. Ondanks de belachelijke controller bracht de console ons videogames als Goldeneye 007, Super Mario 64, 1080 Snowboard, Donker perfect, Donkey Kong 64, Banjo-Tooie, Pokémon Stadion, StarFox, GolfRace, Turoken The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Je kunt nog steeds de oneven Nintendo 64 te koop vinden in lokale gamewinkels, maar bijna altijd in gebruikte staat, dus de koper let op!

Talkboy (1993)

Populair gemaakt door Kevin McAllister in Alleen thuis 2: Verdwaald in New York, die stoute jongen kan alles opnemen en het geluid van je stem veranderen. De TalkBoy (en de roze en paarse TalkGirl die later uitkwam) was eigenlijk gewoon een bandrecorder, maar de spraakmogelijkheden zorgden voor urenlang speelplezier voor jonge kinderen.

Bop het (1996)

Hoewel het draagbare elektronische spel geen flash had, was Bop nog steeds een behoorlijk gespannen spel. Het schreeuwde commando's die spelers moesten volgen, zoals "Bop It", "Pull It" en "Twist It", en had overeenkomstige fysieke invoer op het apparaat die kon worden gemanipuleerd. Er waren meerdere spelmodi en spelers streden om de meeste punten. Er is vandaag een nieuwere versie van de game te koop met modernere bedieningselementen zoals 'drink' en 'selfie it', maar het origineel zal nog steeds moeilijk te verslaan zijn. Letterlijk.

Sony Aibo (1999)

De schattige robotpuppy was bijna net zo leuk als een echte puppy. De beagle-lookalike had een op zichzelf staand ontwerp dat reageerde op de omgeving en was leuk voor kinderen van alle leeftijden, vooral mensen met allergieën. Nieuwe versies van Aibo zijn vandaag beschikbaar, hoewel de prijs van $ 2899,99 waarschijnlijk te duur is voor iedereen om van te profiteren.

Sega-gamingapparatuur (1990)

Sinds de release van de iconische Nintendo Game Boy in 1989 heeft Sega de eerste draagbare gameconsole van de jaren '90 met de Game Gear op de markt gebracht en is iedereen enthousiast over het kleurenscherm. De console bevatte populaire titels zoals Sonic de egel, De GG Shinobi, Sonic chaosen Land van Illusie met Mickey Mouse. De Game Gear stond ook bekend om zijn opwindende randapparatuur, zoals Gear to Gear-verbindingskabels, schermvergroter, draagtas, cheat-apparaten en auto-adapters om je te vermaken tijdens roadtrips.

Game Boy-kleur (1998)

Toen Nintendo de enthousiaste reacties op Sega's kleurendisplay zag, bracht Nintendo de Game Boy Color uit, die ook - je raadt het al - een kleurendisplay had. Kinderen vonden ze leuk omdat ze kleiner waren, minder batterijen nodig hadden en verkrijgbaar waren in coole kleuren (vandaar de superdope-reclame). De console had een hele reeks Pokemon- en Zelda-games, evenals andere populaire titels zoals Super Mario Land, Donkey Kong-land, Kirby's Dream Land, Zakbommenwerperen Mario Golf.

kietel mij elmo (1996)

Deze is voor alle jonge millennials. Omdat Elmo vrijwel ieders favoriet was Sesam Straat karakter, Tickle Me Elmo was de perfecte koopwaar voor jonge kinderen: een zacht, liefdevol pluche dat lachte als je het kietelde. Het speelgoed inspireerde ook meerdere gewelddadige razernij toen het in populariteit steeg nadat het was aangesloten door tv-presentator Rosie O'Donnell. Mensen raakten ernstig gewond bij schermutselingen die probeerden de poppen te bereiken, werden gearresteerd voor ruzie over de pop en probeerden zelfs een bestelwagen vol poppen in een hinderlaag te lokken. Wacht, was Tickle Me Elmo niet bedoeld om liefde en geluk te vertegenwoordigen?

Jak Bak (1994)

Net als bij de Talkboy kun je met de YakBack ook korte audioclips opnemen en deze opnieuw afspelen totdat iedereen om je heen zich verveelt. In latere edities van het speelgoed kon je zelfs de toonhoogte van je stem veranderen om saaier te zijn. De mogelijkheden van het speelgoed en het kleine ontwerp maken het gemakkelijk om het in je zak, tas, kluisje of ergens anders te verbergen, en hoewel Yak Baks leuk was voor kinderen, waren ze ongetwijfeld de vloek van veel ouders en leraren.

Draagbare spellen Tiger Electronics (1994)

Hoewel het niet echt een speciale gameconsole was, was de draagbare game-artillerie van Tiger Electronics altijd een plezier om mee te spelen. En met ongeveer $ 20 per stuk waren ze ook goedkoper dan consoles en nieuwere consolegames (hoewel de aanschafkosten ervan in de loop van de tijd oplopen). Tiger is erin geslaagd om allerlei licenties te krijgen van Batman en Robin en Disney's Leeuwenkoning à X mannen et Dodelijk gevecht. En goed nieuws: Hasbro heeft onlangs zelfs een paar titels opnieuw uitgebracht als je het plezier opnieuw wilt beleven.

Powerwheels Jeep (1991)

De Jeep Power Wheels was de droom van elk kind uit de jaren 90. Het betekende dat we in en uit de ontwijking konden komen (tenminste tot de batterij halverwege leeg was). Natuurlijk was het niet erg snel, maar als je vier jaar oud was, scheurde dit ding uit elkaar en het zorgde ervoor dat je in stijl naar het huis van je vriend ging. En trouwens, ouders van generatie Z en generatie Z, we zijn verplicht onze kinderen ervoor te betalen met de nieuwe Power Wheels.

Succesvolle clips (1999)

Ik ben dol op de jaren 90 en ik hou van alles op deze lijst ... behalve Hit Clips. Ze waren een voorloper van mp3-spelers, maar namen ergens een waanzinnige bocht naar links. Elke clip kon slechts een kort stukje van een pop- of rocknummer spelen (meestal alleen een riff of refrein), en het afspelen was van de laagst mogelijke kwaliteit. De individuele Hit Clips kosten iets minder dan $ 5 per pop en vereisen dat je de kleine bijbehorende boombox koopt, die ook $ 20 kost, om te kunnen spelen. Ik blijf bij cd's, dank je.

Droomtelefoon (1991)

Dream Phone was een elektronisch bordspel dat draaide om de roze plastic "telefoon" die erbij hoorde. Het is een soort combinatie van Guess Who en junior high, maar hoewel beide heel goed gingen, was er geen afwijzing. In principe gebruik je de telefoon om (fictieve) jongens te bellen om aanwijzingen te krijgen over welke (fictieve) man je leuk vindt, en je zult je opties verfijnen op basis van zaken als locatie en wat hij draagt. Het werd Dream Phone genoemd omdat het het droomtelefoonscenario was voor iedereen die ervan droomde om in het echte leven een schattige jongen te bellen.

Polaroid i-Zone (1999)

Met de Polaroid i-Zone maak je foto's, print je ze direct op gedecoreerd papier en knip en plak je ze waar je maar wilt. Toegegeven, het kwam aan het einde van het decennium uit, maar het was zo'n fenomenaal idee dat draagbare fotoprinters vandaag de dag nog steeds erg populair zijn. En ja, de camera was van slechte kwaliteit, maar met drie diafragma-instellingen was hij gemakkelijk te gebruiken en perfect voor het decoreren van spiegels, laptops en kluisjes.

Furby (1998)

Fans van digitale huisdieren werden al snel verliefd op de raadselachtige Furby, met zijn verstelbare oren, schattige uitspraken en blik van duizend meter. Furby zag eruit als een uil of hamster (hoewel het een eerbetoon aan Mogwai was van .) Gremlins). Het speelgoed was van de ene op de andere dag een hit en bleef jarenlang overweldigend populair na de eerste release, met een verkoop van meer dan 40 miljoen stuks in de eerste drie jaar. Toen je hem voor het eerst ontving, sprak hij "Furbish", een brabbeltaal, maar begon langzaam Engelse woorden te gebruiken. De National Security Agency van de Verenigde Staten verbood de Furbies echter in 1999 om zich op NSA-eigendom te bevinden uit angst om geheime informatie te kunnen registreren of herhalen; het verbod werd vervolgens ingetrokken.

★ ★ ★ ★ ★